INT | NL | contact | zoeken
DIENSTEN MARKTEN PROJECTEN ORGANISATIE NIEUWS DUURZAAMHEID DWE
home > nieuws
19-03-2018 | nieuws

170 miljoen voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle


Het spoorknooppunt en station Zwolle gaat verbeteren en hoe: er wordt 170 miljoen geïnvesteerd onder andere voor de bouw van een dive-under. Reizigers hebben straks betere aansluitingen en kortere reistijden. Vrijdag 16 maart tekenden ProRail, VolkerRail en Van Hattum en Blankevoort het samenwerkingscontract.

Meer sporen, ongelijkvloerse kruising en herinrichting opstelsporen
Dit deel van het project gaat over het van twee naar vier sporen verdubbelen van het spoortraject tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte. Hier wordt ook een dive-under gebouwd zodat de treinen naar Emmen en richting Meppel elkaar in de toekomst ongelijkvloers kunnen kruisen. Ook de herinrichting van het terrein met de opstelsporen voor treinen (bij campus Windesheim) is onderdeel van dit project.

Contract ondertekend
Met het ondertekenen van dit contract bereikt ProRail een belangrijke mijlpaal in de verbetering van de bereikbaarheid van Noord-Oost Nederland met de Randstad. Bij Zwolle is veel meer werk aan het spoor gepland. Meer informatie daarover: https://www.prorail.nl/projecten/zwolle

Spoorplan Noord Nederland: verbeteringen voor treinreizigers
Het spoorverdubbelingsplan tussen Zwolle en Herfte is een onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland. Met Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein voor de treinreizigers in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. Zo zal de reistijd tussen Zwolle en Leeuwarden / Groningen worden verkort en krijgt de reiziger daardoor twee keer per uur aansluiting op de regionale treinen in Leeuwarden / Groningen. Daarnaast kunnen extra treinen rijden tussen Zwolle en Leeuwarden en worden de overstaptijden in Zwolle verbeterd, doordat treinen straks richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden en Groningen kunnen vertrekken en sneller het station in en uitrijden. Door deze 'corridorscheiding' zal een verstoring op het ene spoor veel minder invloed hebben op een ander spoor.

Klik hier om het filmpje van de contractondertekening te bekijken.

Bron: website ProRail

Voor meer informatie over de rol die To Interface vervult bij het project ZwolleSpoort klikt u hier


Deel
CONTACTPERSOON
Christiaan Deters
cd@tointerface.nl
+31 6 57 55 14 05

Neem contact op met Christiaan Deters voor meer informatie over dit nieuwsbericht.
HIGHLIGHTS PROJECTEN
Noord-Zuidlijn
Centrale Rotterdam
Stadsbrug Nijmegen
International Crime Court
Randstadspoor Vleugel
naar top